مزیت رقابتی چیست؟
مزیت رقابتی ( Competitive advantage ) به مجموعه راهکارها و عواملی گفته میشود که باعث برتری شما نسبت به رقبا میشود به عبارت ساده تر تمایز در ویژگی های محصول و خدمات شما در برابر رقبا مزیت رقابتی می گوییم.
مزیت رقابتی، میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت از نظر مشتریان در مقایسه با رقبا است.
در کل مزیت رقابتی، ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه میکند، به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمیشود
معمولاً با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکافهای موجود میتوان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد.
چنانچه مزیت رقابتی نداشته باشید در بازار به موفقیتی دست نخواهید یافت. مزیت رقابتی به این معنا است که کالا یا خدمتی که شما به مشتریان خود ارایه می دهید نه تنها برای آنها باید دارای ( یک و یا چند ) مزیت باشد بلکه این مزایا از مزایای رقبا بالاتر باشد.
مزیت رقابتی به معنای کاری است که ما برای مشتریان انجام می دهیم ولی رقبا آن را انجام نمی دهند و یا در سطح ما نیستند. هنگامی که کالا و خدمت شما شبیه رقبا است ( که مشتریان از آن رضایت دارند ) مشتریان چرا باید از شما خرید کنند؟! مزیت رقابتی بر خواسته های مشتریان استوار است.محصول شما چه امتیازی برای مشتری دارد؟آیا این امتیازات از رقبا بالاتر است؟
7 روش برای بدست آوردن مزیت رقبابتی:
1- استراتژی رهبری هزینه
2- استراتژی تنوع
3- استراتژی نوآورانه
4- اثربخشی عملیاتی و هوشمندی استراتژیک
5- استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری
6- مزیت رقابتی سازگار و منطبق
7- مزیت اطلاعاتی